Om Pricer

Pricer är en global aktör inom lösningar för automatisering och kommunikation i fysiska butiker med fokus på att driva digitaliseringen och förändra detaljhandeln.

Pricers lösningar baseras på elektroniska hyllkantsetiketter och digital skyltning och möjliggör för handlare att kommunicera med sina kunder, medarbetare och leverantörer.

I dag har Pricer installerat över 310 miljoner etiketter i mer än 25 000 butiker i fler än 70 länder.

Pricer har ca 200 anställda.

Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Behovet

Nya gemensamma värderingar som stöd för att genomföra strategin.

Lösningen

Digitala workshops med medarbetare och ledare globalt och en verktygslåda för att implementera de nya värderingarna i varje team.

Resultatet

Uppdaterade värderingar som hela bolaget varit med och tagit fram och står bakom.

Uppdaterade värderingar stöder verksamheten att uppnå strategiska målsättningar.

Pricer är ett globalt bolag med kontor i elva länder.

I samband med att en ny strategi lanserades behövde de tydliggöra och uppdatera sina värderingar för att säkerställa att alla medarbetare arbetar mot samma mål. Ambitionen var också att värderingarna skulle stödja Pricers vision och forma kulturen, förbättra sammanhållningen i teamet och skapa en känsla av engagemang på arbetsplatsen. Företagsledningen ville att medarbetare, oavsett roll och land, i organisationen skulle få bidra till de uppdaterade värderingarna.

Pricer valde att samarbeta med LOVA Change för att facilitera processen och ta fram förslag på värderingar. I ett första steg genomfördes en kartläggning ur både ett utifrån och in-perspektiv (kunder och partners) och inifrån och ut-perspektiv (medarbetare och ledare). Kartläggningen bestod av bl.a. intervjuer och analys av kund- och medarbetarundersökningar. Därefter genomfördes digitala workshops med alla medarbetare med utrymme att diskutera såväl nuläge som önskat läge. Trots utmaningen med kontor i olika tidszoner var det möjligt att genomföra workshops där deltagarna representerade olika länder och olika roller. Det tvärfunktionella perspektivet var extra värdefullt. I ett nästa steg genomfördes en workshop med alla ledare, där fokus låg på utmaningar som lyfts i tidigare workshops. Därefter togs ett förslag på uppdaterade värderingar fram och detta förslag fick alla i företaget tycka till om.

Värderingarna beslutades i ledningsgruppen och därefter stöttade LOVA Change i implementeringen av värderingarna via ledarskapet. Ledarna fick träning och en verktygslåda för att arbeta vidare i sina egna team.

Vad tycker Cecilia Vinell, Head of People and Communications och Magnus Larsson, VD och koncernchef Pricer, om vårt samarbete?

Vi valde LOVA Change därför att vi redan från början visste att vi ville att våra medarbetare skulle bidra aktivt, för att verkligen få fram autentiska värderingar som speglar vår identitet och kultur, och inte bara något som ledningen tagit fram. LOVA Changes lyhördhet för våra behov och erfarenhet av att engagera medarbetare för att göra skillnad var avgörande i vårt val.

Är ni nöjda med leveransen på ett övergripande plan?

LOVA Change hade koll på allt från den övergripande målbilden till planeringen in i minsta detalj. Vi var i trygga händer hela vägen och leveransen överträffade våra förväntningar.

Vad är ni mest nöjda med?

Att vi genom stort engagemang från medarbetare världen över fick fram värderingar som alla står bakom.

Vilka resultat har LOVA Change bidragit med hos er?

Utöver slutresultatet i form av väl förankrade värderingar var en positiv effekt av arbetet att vi fick tillfälle att verkligen ta oss tid att lyfta och diskutera frågor som var viktiga på djupet för organisationen över avdelnings- och landsgränser.

Om ni skulle rekommendera LOVA Change – vad skulle ni säga?

Med LOVA Change får ni en samarbetspartner som är lyhörd för era behov och som skapar verkligt engagemang för långsiktigt resultat.

Pricer

 

“Vi visste redan från början att vi ville att våra medarbetare skulle bidra aktivt, för att verkligen få fram autentiska värderingar som speglar vår identitet och kultur, och inte bara något som ledningen tagit fram. LOVA Change var lyhörda för våra behov och skapade verkligt engagemang.”

Besöksadress

LOVA Change AB
Virkesvägen 10
120 30 Stockholm
SWEDEN
 
©LOVA Change AB

Kontakta

LOTTA BJURHULT

070-198 11 24 

EVA VIRVING

070-305 78 40